Guds mission som förvandlar världen

Internationella utskottet är spindeln i församlingens nätverk för missionoch internationell diakoni. Vi är en grupp på nio till tio personer som särskilt brinner för att uppmärksamma Värnamo Missionskyrkas roll och ansvarsom en del i den världsvida kyrkan. Vår församling är med och stöttarEqumeniakyrkans internationella engagemang. Det gör vi framförallt genom ekonomiskt stöd, men just nu och en tid framåt också genom vår församlingsmedlem Gudrun Svensson som arbetar med mödra- och barnhälsovård i Kongo-Kinshasa.Församlingen tar också en mycket aktiv del i Erikshjälpens arbete och kan därifrån förmedla ekonomiskt stöd till projekt som vi anser viktiga.

Vi har även våra ”egna” internationella kontakter. Ett arbete som är ganska nytt men som håller på att växa sig riktigt stort och engagerar många är samarbetet med Networks Romania. Sedan en längre tid tillbaka har vi haft kontakt med och stöttat organisationen Friend to Friend i Estland.

Internationella utskottets roll är att:

* Hålla de internationella frågorna levande i Värnamo Missionskyrka,informera och engagera församlingens medlemmar.

* Organisera insamlingar, däribland kläder till Estland och pengar till solceller till Kongo-Kinshasa.

* Förmedla medel från Erikshjälpens secondhandförsäljning (där volontärer från församlingen bidrar med arbete).

* Hålla kontakt med missionsarbetare och andra utsända i internationellt samarbete, med anknytning till församlingen.